Headerbild

ano: 1924

Tävlingar

Regler Skaraborgscupen 2015

Tävlingarna som ingår körs som vanliga folkracetävlingar i enlighet med SBFs regler för Folkrace.
Alla som startar i någon av de ingående deltävlingarna i cupen är automatiskt med och tävlar om
poäng i Skaraborgscupens totala slutställning.

Klasser och poängsystem

I cupen ingår följande klasser: Junior, Senior, Dam och Veteran.
Vid mindre än 6st anmälda i klassen veteran eller dam så kör dessa tillsammans, poängen i cupen räknas separat klassvis. I junior-klassen körs B-final vid minst 11 anmälda. Veteran och Dam kör B-final vid minst 18anmälda.
Finaler körs med runner-up, där segraren i respektive final klättrar upp till nästa final. I senior-klassen kommer det oavsett antalet anmälda alltid köras D-final.
Priser i respektive final, samt deltävling.

Cuppoängen räknas separat för respektive klass, även om veteran-/dam- klasserna på den enskilda tävlingen slås ihop!

Poängräkningen i cupen är lika för alla klasser. Segrare i A-final får 25 cuppoäng, tvåan i A-finalen får 23 poäng, trean får 22, fyran 21, femman 20 och sexan får 19 poäng. Tvåan i B-final 18 cuppoäng, trean 17, fyran 16 och så vidare ner till 6 poäng, resterande som kommit till start i minst ett heat får 5 poäng.  Poängen gäller slutresultat, och runner-up segrare får tillgodo räkna sig högsta placeringen, alltså inte poäng från flera finaler.

Den totala poängen räknas på samtliga 4 deltävlingar. Förare som deltagit i samtliga 4 deltävlingar erhåller 10 bonuspoäng.

Resultat och löpande information
Deltävlingsresultat och övrig information kommer publiceras på klubbarnas hemsidor löpande och snarast efter att varje deltävling är avslutad.

Totalställning och information om cupen kommer att finnas på cupens egen hemsida:  www.skaraborgscupen.se

Cupen har en egen Facebookgrupp: Skaraborgs Cupen - Folkrace
Priser i cupen delas ut efter att sista deltävlingen är avslutad.

Juniorer startar gratis på tävlingarna ingående i Skaraborgscupen 2015.

Skaraborgscupen 2015 kommer att räknas på nedanstående 4 deltävlingar:

Allingsås MK, 23 Maj   www.amk.n.nu

Tidaholms MK 6 juni www.tidaholmsmk.se

Mariestads MS/ Fägre MK 29 augusti www.mariestadsms.se HYPERLINK "http://www.123minsida.se/Fagremotorklubb/" www.123minsida.se/Fagremotorklubb/

Skövde MK 19 September www.skovdemk.com

För ytterliggare upplysningar eller frågor, förslag. Kontakta:

Jimmy Larsson
Tidaholms MK