Headerbild

Skövde MK

ano: 1924

Folkrace

Folkrace är motorsporten med stor gemenskap

Förare, mekaniker och övriga i depån brukar vara hjälpsamma och alltid hugga i om det behövs. Ibland är det bara att tanka och fylla på spolarvätska och i vissa fall behöver betydligt mer än så göras mellan heaten.

Sporten bygger på att alla som gillar motorsport ska ha möjlighet att vara med och tävla till en rimlig budget.

Standardbilar byggs om enligt reglementet, bur monteras, lyktor tas bort och i stort sett all utvändig plast ersätts med plåt samt att sportstol och bälte monteras.

Trimning av motor är fritt så länge man inte använder sig av turbo eller kompressor.
Så i många bilar hittas stora motorer med förgasare istället för den motor som satt original när bilen lämnade fabriken.

Alla bilar som lämnar startplattan är till salu när dagen är slut. Detta sker via ett anbudsförfarande där varje anbud kostar 200:- att lägga.
Om det sedan är mer än ett anbud på en bil blir det lottdragning. Priset på samtliga bilar är satt till 8000:-. Priset är satt för att man ska konkurrera på någorlunda lika villkor för att bilen kanske försvinner iväg efter tävlingen till någon ny lycklig ägare.
(Personlig utrustning stol och bälte får behållas vid ev försäljning)

Vi i Skövde Motorklubb har i dagsläget ca 15-20 aktiva förare samt ytterligare ett gäng inbitna funktionärer och närmast sörjande som brinner för sporten.
Förare från klubben finns representerade i samtliga klasser, Junior (personer mellan 15-17år), Senior, Dam samt Veteran (förare som passerat 50års strecket).

Vi arrangerar i dagsläget 2 tävlingar per år, en sprinttävling, en tävling där man kör en och en på tid likt rally och en traditionell folkracetävling med start 6 bilar i bredd och först i mål efter 3 varv vinner heatet.
Vinnaren av heatet får 7 poäng 2:an 5 poäng 3:an 4 poäng osv. De förare som samlat flest poäng efter tre kvalheat får åka finaler. Här körs det 5 varv och först över mållinjen står som segrare.

Träningar sker mer sporadiskt på vår bana då tävlingssäsongen är lång.
Vill man så kan man nästan tävla varje helg från maj till oktober. Vid intresse och önskemål kan träningar ske upp till en gång /vecka.
Även prova på tillfällen kan anordnas då klubben äger 2 egna folkracebilar. Båda är bakhjulsdrivna Volvo 940.

Banan i Skövde är en grusbana, endast starten är asfalterad, vilket är mycket uppskattad bland många av förarna.

Vi har inför säsongen 2023 investerat ibland annat en hjullastare för att kunna underhålla vår bana och anläggning på ett bättre sätt så den blir mer lättskött och att underhållet blir smidigare.

Mvh Folkracesektionen
Skövde MK

Här kommer ett par värdefulla länkar för dig som vill veta med om vår folkkära motorsportgren Folkrace.